Taal - lezen kern 9

Deze week zijn we begonnen met kern 9. En direct de eerste dag kwamen daar al twee moeilijkheden voorbij die we hebben geleerd: woorden met 3 medeklinkers vooraan of achteraan, zoals straks of sprong en kerst of dorst. 
Vandaag, op de tweede dag, kwam er ook een moeilijk woord voorbij: verwijswoorden. Dat zijn woorden waar je in de tekst op moet letten, omdat die ergens naar wijzen. Begrijpend lezen dus. Want wat betekent hij of die of daar? Dat weet je pas, als je het verhaal goed leest. Gelukkig kunnen we dat al! Het thema van deze kern is: Hé, hoe kan dat?

In deze kern leren we:
- woorden met 3 medeklinkers vooraan
- woorden met 3 medeklinkers achteraan
- woorden met aai, ooi of oei, zoals kraai, kooi, groei
- woorden met 2 lettergrepen, zoals vijver, kasten, balkon, maar ook bedoel, verhaal, gezin

 
Begrijpend lezen
In kern 9 maakt uw kind kennis met allerlei oefenvormen voor begrijpend lezen.
Enkele voorbeelen:
Uw kind krijgt steeds een zin of een korte tekst. Daarna worden drie uitspraken gedaan. Slechts één van de drie uitspraken past bij de zin of tekst.
Voorbeeld:
Els maakt een jurk.
Die is voor de pop van Noor.

Bij deze korte tekst staat een tekening. Uw kind kan kiezen uit de volgende uitspraken:
(1) De pop is van Els.
(2) Noor maakt een jurk.
(3) De jurk is voor de pop.
 
Waarschijnlijk zal uw kind in het begin fouten maken bij deze oefenvorm, omdat het te snel denkt dat een bepaalde uitspraak wel goed zal zijn. Uw kind leert dat het de gekozen uitspraak goed moet controleren door de zin of tekst nog een keer te lezen.
 
Woordweb
Het maken van een woordweb komt in deze kern regelmatig aan de orde. Uitgaand van een kernwoord, bijvoorbeeld ‘wiel’ kunnen woorden worden gezocht die betrekking hebben op dat begrip. De woorden worden eromheen geschreven.
 
Zinnen in de juiste volgorde plaatsen
Ook het plaatsen van zinnen in de juiste volgorde met behulp van een plaatje is een van de oefenvormen. Met behulp van slechts één afbeelding kiest het kind welke van de zinnen de eerste zin is, welke de volgende etc.


Oefeningen bij alle kernen van Veilig leren lezen.
Spelletjes van Zwijssen bij kern 9 
Verbind de woorden met de juiste klank
Komt er -je of tje achter het woord?
Klik op het woord dat je hoort.
Leestrainer 
 
Filmpjes: 
Klik hier voor het filmpje van "vlinderkweekbak"
Klik hier voor het filmpje: "drijven of zinken" 
Hoe werkt een dynamo.
Een hele grote dynamo 
Hoe werkt een fietsketting?  
Kettingreactie 
Klik hier voor het filmpje: "tandwielen"
 
Websites bij kern 9:
Proefjes 
Nog meer proefjes 
Site met proefjes 
 

 
________________________________________________________________________________________________________________

Weten jullie wel dat wij elke dag lezen in onze groep? Echt lezen, strips, boeken, verhalen, soms wel 10 bladzijden achter elkaar uit ons leesboek zonder dat er een woord bij zit wat we niet kunnen lezen! Dat is wel heel leuk natuurlijk.

Deze kern leren we steeds meer moeilijke woorden. 
- Woorden met twee medeklinkers vooraan, zoals zwaan en schip.
- Woorden met 2 medeklinkers achteraan, zoals kast en schelp.
- Daarnaast oefent uw kind met samenstellingen: kijkdoos, taartschep.
- Ook leert uw kind woorden met een open klinker achteraan lezen, bijvoorbeeld: ga, zo en nu.
- Bovendien leren de kinderen in kern 8 de nk van bank en de ch van licht.
Zoals u ziet leren we elke dag weer veel nieuwe woorden en nu snapt u ook dat wij al zoveel boeken kunnen lezen. 

Tijdens deze kern krijgt het thema ‘Op het podium’ veel aandacht. Koning Krullebol heeft voor zijn verjaardag een theater gehuurd waar alle mensen iets op het podium mogen doen. En ook juf Ank geeft een feest waarbij alle kinderen van de klas iets mogen laten zien. Een grap, een lied, een koprol, iets wat je wilt laten zien. Voorlezen, voordragen, optreden en verkleden zijn sleutelwoorden in allerlei activiteiten. 

Uw kind kan nu alle letters steeds vlotter benoemen en opschrijven. Steeds vaker zal het spontaan iets opschrijven. Wijs uw kind niet op alle schrijffouten: creativiteit en spontaniteit zijn belangrijker dan foutloos schrijven. Bovendien is uw kind verder met lezen dan met spelling. Wat het kan lezen, hoeft het dus nog niet foutloos te kunnen schrijven.


Spelletjes bij kern 8
Oefeningen bij alle kernen van Veilig leren lezen.
Spelletjes van Zwijssen bij kern 8 
Wat is juist1?  
Wat is juist 2?
Zet in de juiste volgorde.                                                                                                              

 
 
Filmpjes: 
Klik hier voor het filmpje van :  bank
Klik hier voor het filmpje: "licht" 
Klik hier voor het filmpje: "de musicalschool" 
Klik hier voor het filmpje: "het circus" 
Klik hier voor het filmpje: Streetdance in het theater. 

 
Liedjes bij kern 8: 
Iets meer bewegen




_______________________________________________________________________________________________________________

Nog een weekje, dan is het alweer vakantie. De eerste periode in 2018 zit er dan al weer op.
Vorige week hebben we het letterfeest gevierd, na kern 6 worden er geen nieuwe letters meer geleerd in groep 3. Het was een gezellig feest met al die letterprinsen en letterprinsessen en de directeur die ons een echt diploma kwam brengen!

Het thema van kern 7 is: schatgraven, avonturen beleven, piraten. Het verhaal waarmee de kern start gaat over het vinden van een schat op een schip. In kern 7 leren we natuurlijk ook gewoon weer nieuwe dingen:
Letters: hoofdletters
Woorden: : 'sch'-woorden, woorden met de 'ng'-klank
 
In de kernen 1 tot en met 6 heeft uw kind alle letters geleerd. In principe kan het nu eenvoudige eenlettergrepige woorden lezen. Alleen moet het herkennen van woorden nu nog worden versneld en geautomatiseerd.
In de kernen 7 tot en met 12 leert uw kind woorden lezen die wat moeilijker zijn.
Dit zijn de lastige eenlettergrepige woorden zoals kist, drop, hond, slang, bank, springt, meeuw, ja, zo en woorden van twee en drie lettergrepen.
Ook oefent uw kind om niet meer spellend te lezen. Die lastige eenlettergrepige woorden worden niet allemaal tegelijkertijd aangeboden en geoefend. Ze zijn verdeeld over verschillende kernen.
 
In kern 7 komen vooral de sch-woorden aan de orde en woorden met het lettercluster ng (ring). Bovendien maken kinderen al kennis met woorden met twee medeklinkers vooraan en achteraan (stoel, lamp), woorden met –d en –b achteraan (heb, bad) en samenstelling (zakmes). Ook leert uw kind in deze kern hoofdletters.

Kinderen zijn ook steeds beter in staat om woorden en zinnen te schrijven.
Toch zullen kinderen nog niet alle woorden foutloos schrijven. De leesproblemen zijn soms te moeilijk om de afwijkende schrijfwijze meteen ook onder de knie te hebben. Zo kan het kind al snel woorden lezen met de letter –d- achteraan.
Maar het foutloos schrijven van woorden als ‘heb’ en ‘had’ is moeilijker. Vandaar dat vanaf kern 7 het kunnen lezen en kunnen schrijven van woorden niet helemaal parallel meer loopt.
Als uw kind toch woorden schrijft waar spelfouten in zitten, hoeft dat dan ook nog niet altijd verbeterd te worden.
 
Kern 7
Hieronder vindt u geschikte oefeningen voor het verder inoefenen en herhalen van de stof uit kern 7 van Veilig Leren Lezen.
Voor sommige oefeningen wordt u verwezen naar een andere website, voor andere oefeningen moet u een bestand downloaden, zoals een Powerpointpresentatie.
 
Spelletjes bij kern 7
Oefeningen bij alle kernen van Veilig leren lezen.
Memoryspel bij kern 7 
Memoryspel 1 bij kern 7 
Memoryspel 2 bij kern 7
Memoryspel 3 bij kern 7 
Memoryspel 4 bij kern 7 
Memoryspel 5 bij kern 7 
Memoryspel 6 bij kern 7 
Klik hier voor het spelletje keuzewoord. 
Klik hier voor het spelletje Doewoord 3. 


____________________________________________________________________________________________________________________

Afgelopen week hebben we een begin gemaakt met kern 6.
Dit is voor de kinderen een heel belangrijke kern, omdat we in deze weken de laatste letters leren: g (geit), ui (uil), au (pauw), f (duif) en ei. De c, x en q komen nog niet aan bod. Deze kern gaat het verhaal ook steeds over dieren die wel en niet uit een ei komen. In het lokaal zijn ook al heel wat dieren verschenen, sommigen zitten inmiddels in een hok en anderen liggen wat slaperig op de kast.

We hebben dinsdag eens alle letters uit onze letterdoosjes op onze tafel gelegd en we waren verbaasd over de hoeveelheid die we al geleerd hadden. In de doosjes met het blauwe deksel zitten de letters die we al goed en snel kunnen benoemen, in het doosje met het zwarte deksel zitten de letters die we nog moeilijk vinden of lettergroepen die we nog niet geleerd hebben, zoals eer/ ooi e.d.. In september zaten alle kaartjes nog in het doosje met het zwarte deksel, maar inmiddels is de inhoud daar erg minder geworden! 

Begrijpend lezen
Al vanaf het begin wordt het lezen van woorden en zinnen geoefend. Maar er wordt ook geoefend in het kritisch lezen van zinnen en het begrijpen van de betekenis van zinnen. Een oefenvorm in dit begrijpend lezen is het kiezen van de juiste zin of zinnen bij een tekening. Uw kind krijgt bijvoorbeeld een tekening van een jongetje dat naar een bus loopt. Het kan kiezen uit de volgende zinnen: (a) rik loopt naar de bus. (b) rik zit in de bus. (c) de mus zit bij de paal. (d) ik zie een paal bij de bus. Bij zo'n oefening moet het kind de zin begrijpen om het juiste plaatje te kunnen selecteren.
 
Vlot lezen oefenen
Het maken van wisselwoorden neemt nog steeds een belangrijke plaats in. Op die manier worden ook de laatst geleerde letters toegepast in het vlot lezen van woorden. Nu alle letters aan bod zijn geweest, wordt het vlot lezen van woorden steeds belangrijker. Met een goede basis kan immers begonnen worden aan steeds moeilijkere woorden en lettercombinaties.

Spelletjes bij kern 6: 
Memoryspel 1 kern 6 
Memoryspel 2 kern 6
Memoryspel 3 kern 6
Zoek de goede woorden 
In welk woord hoor je de letter 
Vooraan-midden-achteraan 
Oefeningen per kern 
Klik hier voor flitswoorden bij kern 6
Klik hier voor de oefening: "Wat is goed"
Klik hier voor de woorden bij kern 6.


 Veilig en Vlot:
Download hier alle woorden tot nu toe
Download hier de wisselrijtjes bij kern 6
 
Filmpjes: 
Klik hier voor het filmpje van : de uil
Klik hier voor het filmpje: "uilskuikens" 
Klik hier voor het filmpje: "geit"
Klik hier voor het filmpje over de "pauw"
Klik hier voor het filmpje over de: "duif"
Klik hier voor het filmpje over het: "ei"
Hier staan de filmpjes van alle kernen
 
Werkbladen bij kern 6: 
Klik hier...
 
Digitale prentenboeken:
Klik hier voor het boek: " de koe die een ei legde"


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Goedemorgen,

Een heerlijke vakantie met hele fijne feestdagen gewenst!
In de afgelopen weken zijn we naast de verhalen, liedjes en knutsels rondom Kerst ook bezig geweest met kern 5. 
Ook de eerste week na de kerstvakantie zullen we hier nog mee bezig zijn.

Letters: eu - j - ie - l - ou - uu

Woorden: reus, jas, riem, bijl, hout, vuur

Herhaling: a - aa - b - d - e - ee - h - i - k - m - n - o - oe - oo - p - r - s - t - u - v - w - ij - z


De letter eu

In deze kern leert uw kind onder andere de letters bij de klanken eu – ou.
Net als de reeds bekende letters ij en oe bestaan deze ‘letters’ uit twee tekens. Voor de kinderen is de eu echter één letter. U praat dus over de letter –eu-. Niet over de letters e-u.

Wisselwoorden

Uw kind krijgt elke kern oefeningen om de nieuwe letters te oefenen en toe te voegen aan reeds bekende letters. Zo leren kinderen ook woorden lezen in rijtjes.
In elk woord wordt een letter vervangen door een andere letter. Dat kan de letter vooraan, in het midden of achteraan in het woord zijn. Op deze manier oefent uw kind om met letters die het kent nieuwe woorden te maken. 'Vuur' kan bijvoorbeeld worden veranderd in 'vaar', 'veer' en 'voor', maar ook in 'duur', 'muur' en 'zuur'. Oefen samen en laat uw kind wisselwoorden maken met de laatst geleerde woorden en letters.

Boekjes lezen

Uw kind kent nu bijna alle letters. Daarom kunt u in de bibliotheek alle eenvoudige boekjes lenen. De boeken zijn ingedeeld aan de hand van een codering. Code start/M3 staat voor leesboeken voor beginnende lezers. Stimuleer de leesvaardigheid van uw kind en zoek samen regelmatig leuke boeken uit! Ook de klassenbibliotheek is nog steeds te gebruiken. De papieren boekjes zijn een kopie van de boekjes die per kern in de boekenkast in het lokaal staan. Niet zo leuk om te zien als echte boeken, maar een goed alternatief.

Kern 5

Hieronder vindt u geschikte oefeningen voor het verder inoefenen en herhalen van de stof uit kern 5 van Veilig Leren Lezen.

Voor sommige oefeningen wordt u verwezen naar een andere website, voor andere oefeningen moet u een bestand downloaden, zoals een Powerpointpresentatie.

 

 Spelletjes bij kern 5

Memoryspel kern 5 spel 1 

Memoryspel kern 5 spel 2

Memoryspel kern 5 spel 3 

 

Filmpjes: 

Filmpje bij het woord reus.

Filmpje bij het woord jas

Filmpje bij het woord riem

Filmpje bij het woord hout

Filmpje bij het woord bijl

Filmpje bij het woord vuur

__________________________________________________________________________________________________________________

Goedemiddag,

Inmiddels wordt er alweer druk gelezen in boekjes en gewerkt in schriften van kern 4.
Het blijft je verbazen als je ziet dat de kinderen in zo'n korte periode al echte verhaaltjes kunnen lezen en zelf ook schrijven.
Vanmorgen kreeg ik nog van iemand een getekende mop: een plaatje van een hoofd met het woord "worto" erboven (wortel). Maar omdat dit natuurlijk helemaal het verkeerde woord was, had de tekenaar bij het hoofd een tekstwolkje gemaakt met "haha". Hilariteit alom in de groep! Zo grappig, geniet hier echt van. Deze speciale periode is slechts éénmalig in je leven: je ontdekt de macht van letters, geweldig toch.

Hieronder vindt u geschikte oefeningen voor het verder inoefenen en herhalen van de stof uit kern 4 van Veilig Leren Lezen.
Voor sommige oefeningen wordt u verwezen naar een andere website, voor andere oefeningen moet u een bestand downloaden, zoals een Powerpointpresentatie.
 
 
Klik voor een filmpje op het woord:
huis
weg
bos
tak
hut
 
Klik hier voor andere filmpjes:
O, kom er eens kijken 
Sinterklaas 
Liedjes pakboot 
Zwarte piet wordt kierewiet
 
Oefeningen bij kern 4
Memoryspel 1
Memoryspel 2
Sleepspel 1
Sleepspel 2
Sleepspel 3
 
Klik hier voor nog meer spelletjes bij kern 4
 
Leuke websites bij kern 4: 
Veilig leren lezen 
Leesdas 

Klik hier voor nog meer spelletjes bij kern 4
 
Op de site van Veilig leren lezen staan spelletjes die u met uw kind zou kunnen spelen.
______________________________________________________________________________________________________________

Goedemorgen,

Wij zijn begonnen met Kern 3 van Veilig Leren Lezen met als titel: "Wat zit daar in?"

Letters die aangeboden worden in kern 3 zijn : d - oe - k - ij - z
Woorden die bij kern 3 aangeleerd worden zijn : doos, poes, koek, ijs, zeep
Herhaling van de letters van kern 1 en 2:
m - r - v - i - s - aa - p - e - t - ee - n - b - oo

De kinderen vinden het erg leuk dat ze nu echt boekjes kunnen lezen, de bibliotheek is dan ook een leuke plaats om naar toe te gaan. 

 
Op de site van Veilig leren lezen staan spelletjes die u met uw kind zou kunnen spelen.

Oefeningen bij kern 3:
 
Mini-loco oefeningen bij kern 3
 
memoryspel 1
memoryspel 2
 
memoryspel 3
memoryspel 4 

Oefeningen bij kern 3
Letters
Klank en letters
Letters in de juiste volgorde        
 
Leestrainer kern 3


Op schooltv kunt u de letterfilmpjes vinden van de letters die de kinderen leren.


_________________________________________________________________________________________________________________

Vandaag, maandag 25 september, zijn we begonnen met kern 2.
De kinderen hebben het rode schrift van kern 1 mee naar huis gekregen en een nieuw boekje van veilig en vlot. De bladzijden 11 en 12 van teen hebben we op school al gelezen. Als wij op school lezen, moeten de kinderen het woord bijwijzen. Dit kan met hun vinger of met een kaartje of strook papier. Zo houden ze overzicht waar ze op een bladzij precies aan het lezen zijn.

In deze kern leert uw kind:
* Letters: t – n – b – oo – ee
* Woorden: teen - een - neus - buik - oog
 
De letters i - m - r - v - s – aa - p – e zijn bekende letters geworden.
De letters t – ee - n – b – oo komen daarbij met behulp van de woorden: teen, een, neus, buik, oog. Deze woorden passen bij het thema: ‘Mijn lijf’. Uw kind krijgt deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt aan de hand van een reuzenboek. In dat verhaal moeten twee kinderen naar zwemles, maar door een ongelukje komen ze daar niet terecht.
 
Hakken en plakken 
Naast het uitbreiden van de letterkennis, werkt uw kind ook aan de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen lezen: woorden in stukjes hakken (letters of klanken) en die stukjes weer aan elkaar plakken tot een woord.Met behulp van de tot nu toe geleerde letters kunnen ook andere woorden worden gemaakt dan bovenstaande woorden, bijvoorbeeld: vaar, kaas, pit, raam, boos. Dat is een ontdekkingsreis met steeds meer ontdekkingen en uitdagingen. 
 
Stimuleer uw kind
Wat is er voor uw kind leuker dan thuis te laten zien wat het allemaal al kan? Het is belangrijk dat uw kind zelfvertrouwen krijgt bij het lezen. Spreek daarom altijd uw waardering uit over de leespogingen en de schrijfsels van uw kind, ook al gaat er nog wel eens iets mis.

Op de site van Veilig leren lezen staan spelletjes die u met uw kind zou kunnen spelen.


Kern 2
Hieronder vindt u geschikte oefeningen voor het verder inoefenen en herhalen van de stof uit kern 1 van Veilig Leren Lezen.
Voor sommige oefeningen wordt u verwezen naar een andere website, voor andere oefeningen moet u een bestand downloaden, zoals een Powerpointpresentatie.
 
 
Oefeningen bij kern 2:
Memoryspel 1
Memoryspel 2
Memoryspel 3 
Sleepspel 1 
Sleepspel 2
Sleepspel 3
De letter t 
De letter n 
De letter oo 
oo of i 
De letter aa 
 
Filmpjes bij kern 2:
teen
neus 
buik 
oog 
  
Leuke websites bij kern 2: 
Veilig leren lezen 
 Leesdas 

********************************************************************************************************

Wist u dat:

- wij al kunnen lezen!
- wij een hele bladzij uit ons taalboek hebben gelezen
- Veronica en Maud een paar bladzijden uit een leesboek hebben voorgelezen
- wij uit Veilig en Vlot al de bladzijden van de sok (1 en 2), de lamp (3 en 4) en de pen (5 en 6) kunnen lezen
- u gewoon aan ons kunt vragen wat hier staat

ik mis
ik vaar
ik vis
ik raap
raar is aap
ik mik mis


********************************************************************************************************

We zijn begonnen!
In de afgelopen en de komende weken zijn we bezig met kern 1 van veilig leren lezen.
De kinderen leren hun eerste letters en woorden, spannend en heel erg leuk!
 
In deze kern leert uw kind:
• Letters: m - r - v - i - s - aa - p - e
• Woorden: ik - maan - roos - vis - sok – aan – pen - en
Aan de hand van deze woorden leert uw kind de letters. Deze letters spreekt uw kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is heel belangrijk dat u dat ook doet!
 
Klanken
Sommige kinderen ontdekken in de woorden niet alleen de letter die bij dat woord wordt aangeboden (zoals –r- van roos) maar ze ontdekken ook de klanken van de andere letters: -oo- en –s-. Voor sommige kinderen is het een extra uitdaging om ook met die letters te experimenteren. Als deze kennis er niet spontaan is dring het dan niet op. Het belast het kind onnodig. De basiskennis blijft alsnog het belangrijkst.
 
Systeem van het schrift
Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt uw kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. 'Vis' bestaat uit de letters v - i - s. Van 'vis' kun je heel makkelijk 'is' maken. En met de 'm' van 'maan' krijg je het woordje 'mis'. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.


Afbeeldingsresultaat voor maan roos vis prenten

Kern 1
Hieronder vindt u geschikte oefeningen voor het verder inoefenen en herhalen van de stof uit kern 1 van Veilig Leren Lezen.
Voor sommige oefeningen wordt u verwezen naar een andere website, voor andere oefeningen moet u een bestand downloaden, zoals een Powerpointpresentatie.
 
Spelletjes bij kern 1
memoryspel bij kern 1
memoryspel 2 bij kern 1 
memoryspel 3 bij kern 1
sleepspel bij kern 1 
sleepspel 2 bij kern 1 
structuurwoordenspel
miniloco bij kern 1
letters kern 1 
structuurwoorden kern 1 
oefeningen alle kernen 
oefenwoorden kern 1 
structureerwoorden 
 
Veilig en vlot:
Klik hier om de woorden van veilig en vlot te oefenen.
 
Filmpjes: 
Klik hier voor het filmpje "Ik"
Klik hier voor het filmpje "roos". 
Klik hier voor het filmpje " de pen"
Klik hier voor het filmpje " de maan " 
Klik hier voor het filmpje :"de vis"
Klik hier voor het filmpje: "de sok"
Klik hier voor het filmpje: "maanlicht"
Klik hier voor het filmpje: "waarom is het over dag licht en 'nachts donker" 
Klik hier voor aflevering 1 van: Ik,Mik Lorenkland" 
 
Digitale prentenboeken bij kern 1: 
Pappa pak jij de maan voor mij?
 
Kleurplaten bij kern 1: 
Klik hier voor de kleurplaat bij kern 1 met opdracht. 
Klik hier voor de kleurplaat van Zoem. 


Heel veel leesplezier!